Witaj Wesnothańczyku
Nawigacja
-> Poradniki dla graczy
-> Poradniki dla twórców
-> Zrzuty ekranu
-> Komendy do BfW
-> Ladder of Wesnoth
-> JAK NIE DOSTAĆ BANA?
-> Kodeks strony
-> Kanały IRC
-> Darczyńcy
-> Galeria
-> Kontakt
-> Szukaj

-> Władcy Taktyk
-> Polski Ranking Graczy

-> Era Magii
-> Eastern Europe at War
-> Forgotten Legends
-> Nowy Porządek
-> Ku Nieznanym Krainom
 
Aktualnie online
-> Gości online: 2

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 2,092
-> Najnowszy użytkownik: gerrard
 
Linki

















Polecane portale

Sygnaturki i buttony wesnoth.com.pl


 
Battle for Wesnoth

Najprościej mówiąc Battle for Wesnoth to turowa strategia fantasy z elementami RPG. To strategia dzięki której z pewnością wspomnisz o takich tytułach jak Heroes, Age of Wonders lub Disciples.

 

Wdając się w szczegóły należy dodać, że jest ona na licencji GNU GPL i działa na wielu platformach takich jak: Microsoft Windows, Mac OS X, iPhone, BeOS, Solaris, GNU/Linux, FreeBSD i OpenBSD. Jest ciągle aktualizowana i wydawana w dwóch wersjach: stabilnej (oficjalnej i sprawdzonej) oraz deweloperskiej (gdzie testuje się nowe rozwiązania). Została przetłumaczona na 54 języki, choć w wielu przypadkach niecałkowicie. Cele gry są różnorodne. Od wyeliminowania wszystkich nieprzyjacielskich dowódców, przez osiągnięcie konkretnego celu na mapie po utrzymanie się przez określony czas.

 

Rozgrywka
Plansza do gry podzielona jest na heksy, czyli sześciokątne pola, po których mogą poruszać się jednostki. Są ich różne rodzaje, zapewniające różny stopień ochrony dla jednostek. Wyróżnia się też heksy specjalne: zamek (tutaj mogą być rekrutowane jednostki), twierdzę (twój lider musi na niej być i muszą być wokół niej pola z zamkiem, by powoływać nowych rekrutów) i wioskę (zapewnia przychód w złocie oraz leczy twoich żołnierzy, gdy na niej się znajdują). By zająć wioskę należy przemieścić na nią swojego żołnierza, od tego momentu zapewnia określoną ilość złota na turę dla gracza, który ją kontroluje. Jednostki powołuje się za określoną z góry sumę złota. Mogą one awansować na następny poziom, gdy zdobędą wystarczającą ilość punktów doświadczenia (PD), które mogą zdobyć dzięki walce i pokonywaniu przeciwników. To, gdzie mogą one się poruszyć zależy od ich bazowych punktów ruchu oraz ich kosztu jaki muszą ponieść, by przejść na następne pole. Wrogie do siebie jednostki atakują się naprzemiennie, do czasu aż skończy się ich ilość ataków. To czy atak trafi zależy od obrony przeciwnika na terenie na którym stoi, wyrażana jest ona w procentach. Jeśli przeciwnik znajduje się on na terenie zapewniającym 40% obrony, to szansa na jego trafienie wynosi 60%. Od tych zasad występują również odstępstwa zapewniane przez specjalne zdolności ataków, o których tutaj się nie będziemy rozpisywać. Wytrzymałość wojska wyraża się w punktach życia (PŻ), gdy spadną one do zera, jednostka ginie. Jednostki mogą mieć cztery charaktery: praworządny (+25% do obrażeń w dzień, -25% w nocy), neutralny (zawsze walczą tak samo), chaotyczny (-25% do obrażeń w dzień, +25% w nocy) i półmroczny (-25% do obrażeń w dzień, -25% w nocy).

Frakcje
Wyróżnia się sześć podstawowych frakcji:
* Lojaliści - praworządna frakcja złożona z ludzi wiernych Królestwu Wesnoth. Dodatkowo znajdują się tam Mermeni wojownicy.
* Buntownicy - neutralne Elfy stawiające opór najazdom orków oraz wojskom złej królowej Asheviere. Wspomagają je praworządne drzewce oraz ludzcy magowie.
* Sojusz Knalgański - sojusz neutralnych krasnoludów i chaotycznych ludzi wyjętych spod prawa, którzy starają się odpierać ataki orków na ziemiach północy. Krasnoludy zdołały również oswoić potężne gryfy.
* Ludy Północy - chaotyczne orkowe plemiona stowarzyszone, by podbić południowe ziemie. Wspierane są przez zamieszkujące jaskinie trolle oraz nagi - wężopodobne stworzenia.
* Nieumarli - hordy chaotycznych istot obdarzonych fałszywym życiem, stworzonych przez zdemoralizowanych ludzi parających się czarną magią.
* Smoki - praworządne i potężne istoty, u których panuje system kastowy, mieszkające wraz z chaotycznymi i tajemniczymi jaszczurami.

Gra jednoosobowa
Jest to najprostszy sposób rozgrywki w Battle for Wesnoth. Do wyboru mamy samouczek, kilkanaście kampanii oraz tryb gry dowolnej w której wybieramy sobie przeciwnika i mapę. Samouczek służy do zapoznania się nowych graczy z interfejsem gry i podstawami rozgrywki. Kampanie, mające zróżnicowany stopień trudności, służą do przedstawienia historii świata gry oraz pozwalają dokładniej przekonać się na czym polega rozgrywka daną frakcją.

Multiplayer
Jeśli gra z komputerem już się nam znudzi, zawsze możemy zajrzeć na oficjalny serwer do gry wieloosobowej, o każdej porze dnia i nocy czekają tam na nas inni gracze głodni wyzwań i zwycięstw, należy pamiętać tylko że arena do gry wieloosobowej to znacznie większe wyzwanie niż walka z sztuczną inteligencją. Tam możemy poczuć dreszczyk emocji związany ze współzawodnictwem i rozpracowywaniu żywego przeciwnika. Możemy także piąć się w rankingu graczy, dzięki Ladder of Wesnoth, którego opis znajdziecie tutaj.

Oficjalny trailer


Podsumowanie

Battle for Wesnoth to świetna propozycja dla każdego miłośnika strategii, gier RPG oraz klimatów fantasy. Mimo, że nie powala grafiką, posiada w sobie dużą grywalność, którą można jeszcze bardziej zwiększyć poprzez instalowanie darmowych dodatków tworzonych przez graczy. Ma oddaną rzesze fanów, którzy cały czas doskonalą ją, czyniąc ją chyba najlepszą dostępną grą open source.

Napisano przez AxeFighter na podstawie wiadomości ze strony Wikipedia oraz własnych informacji.
Komentarze
#1 | Arkaqius dnia czerwiec 27 2008 14:36:06
Dodam tylko że jeśli jeśli gra się multiplayer to powinno się ściągnąć dodatki. Map nie trzeba bo ściągać bo robi to automatycznie ale ery:Extended Era oraz Era of Myths trzeba. Większość gier na serwerze używa ery Default + Extended Era +Era of Myths.
#2 | Jah dnia lipiec 03 2008 16:05:00
Fajny trailer Wink Jeszcze go nie widzialem
#3 | filipsworks dnia lipiec 06 2008 15:22:53
Ogólnie pliki powinny być ściągane na wzór CS czy WC3... Pozostaje jednak kwestia bezpieczeństwa... Przed pobraniem brakujących plików powinien pojawić się monit z zapytaniem do usera i z listą plików i operacji na nich (nowy plik/aktualizacja).
#4 | Grzesiex dnia wrzesień 18 2008 13:49:39
Spoko trailer... tylko moze kiedys wyjdzie jakis polski... Wink
#5 | grozny_91 dnia październik 02 2008 11:26:57
No w sumie Grzesiex ma racje milo by było obejrzeć polski trailer
#6 | Sagez dnia październik 06 2008 21:38:26
Już chyba nieco minęło od powstania tego, więc mogliby wypuścić nowy Wink
#7 | Sylar dnia czerwiec 26 2009 12:58:16
Trailer dosyć niezły ale szkoda, że w takiej starej wersji... jak zauważyliście, duszek od nieumarłych był biały jak pampers Wink
#8 | Arturion dnia styczeń 01 2010 18:07:20
Jaki duszek? Pfft
#9 | ygbut dnia wrzesień 22 2010 17:17:28
z jakiej wersji jest ten trailer?
#10 | Sahar dnia listopad 14 2010 08:24:42
Ta tarcza na której jest napis BfW nie ma tych mieczy z tyłu . Miałem wersje 1.4.1 i już miała miecze więc zastanawiam się czy to nie amatorska zapowiedź . Ale tak to jest zachęcająca Grin
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 73% [19 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 19% [5 głosów]
Dobre Dobre 4% [1 głos]
Średnie Średnie 4% [1 głos]
Słabe Słabe 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
 
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

21/07/2017 17:22
Wyjdzie, ściągniesz, pograsz i ocenisz Cool

21/07/2017 15:55
Liczę że nowa wersja EEaW będzie naprawdę wspaniała

21/07/2017 15:35
Kończymy nową, wspaniałą wersję EEaW. Donoście nam o zbyt mocnych jednostkach, bo przebudowujemy znacznie erę. Będzie mniej losowa.

20/07/2017 20:24
W sumie pewnie prędzej miną 3 dni niż zbiorą się wszystkie głosy jak teraz myślę.

20/07/2017 20:21
Napisałem gdyby nikt nie miał nic przeciwko. Więc wszyscy którzy nie ukończyli / zrezygnowali jeszcze turnieju musieli by się zgodzić.

20/07/2017 20:19
W sumie to nie jest taka duża różnica. Eeaw korzysta z 4 typów ataków i ma mocno zunifikowane resy. Przy eomie to nic w kwestii balansu.

20/07/2017 20:14
No i tym oto sposobem rozegrałem swoje mecze w turnieju, bo EoZa nie mam zamiaru zmuszać jak nie chce grać. Pfft Dzięki za grę kalfat i sry za nieczytanie czatu. Wink

20/07/2017 20:12
Chyba że inferno jest piekielnym trollem.

20/07/2017 20:11
@Hejne obawiam się że akurat ta nowość (fr) popsuje nieco balans.

20/07/2017 17:28
@Modrzew - jak tylko będziesz w stanie grać pisz pw na forum albo szukaj mnie w grze. Btw odpisz na pw Pfft

 
Wygenerowano w sekund: 0.03
4,940,963 unikalnych wizyt