Witaj Wesnothańczyku
Nawigacja
-> Poradniki dla graczy
-> Poradniki dla twórców
-> Zrzuty ekranu
-> Komendy do BfW
-> Ladder of Wesnoth
-> JAK NIE DOSTAĆ BANA?
-> Kodeks strony
-> Kanały IRC
-> Darczyńcy
-> Galeria
-> Kontakt
-> Szukaj

-> Władcy Taktyk
-> Polski Ranking Graczy

-> Era Magii
-> Eastern Europe at War
-> Forgotten Legends
-> Nowy Porządek
-> Ku Nieznanym Krainom
 
Aktualnie online
-> Gości online: 2

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 2,099
-> Najnowszy użytkownik: Gaara
 
Linki

















Polecane portale

Sygnaturki i buttony wesnoth.com.pl


 
Tworzenie kampanii - cz. 1

Pierwsza część kursu tworzenia kampanii dla Battle for Wesnoth.


Wielu z Was marzy o stworzeniu własnej kampanii do Bitwy o Wesnoth. Jeśli chcecie, aby była bardzo dobra (a na pewno chcecie), przy jej tworzeniu powinniście wziąć pod uwagę te oto "złote zasady dobrej kampanii":

1. Kampania powinna zawierać tło historyczne, konkretne lokacje, mapy, sojusze, bohaterów i wydarzenia (najlepiej, żeby to było coś "nowego" ).
2. Kampania powinna opowiadać sensowną historię, nie jakieś przypadkowe potyczki połączone w kilka głupich misji bez celu.
3. Historia powinna być rozbudowana, a pomiędzy bohaterami powinny zachodzić różnorodne relacje.
4. Kampania musi być oryginalna inaczej jest nudna (okrutny władca zniszczy świat jeśli bohaterowie nie znajdą X w Y i nie przyniosą do Z)
5. Kampania powinna być zwarta, a każde niedopowiedziane wątki powinny na końcu być wyjaśnione.
6. Kampania powinna bazować na walce. Ekscytujące przygody Fineasa, arystokraty, który zbiera podatek od wdów wojennych, mogą nie być dobrym materiałem na kampanię, ale jako nowela byłyby całkiem niezłe.
7. Misje muszą być zróżnicowane. Ciągły podbój może się szybko znudzić.
8. Kampania musi mieć konkretny cel, wokół którego opierać się będzie cała otoczka. Nic poza tym. Nie musimy znać każdej myśli naszego bohatera jeśli nic ona nie wnosi do kampanii. Poza tym powitania wojenne powinny być czymś więcej niż: "Cześć, zbieram armię, przyłączysz się?" "Nie, twój gatunek jest naszym starożytnym wrogiem." "Zapomnijmy o tym, bo zginiemy." "Ok."
9. Przeciwnik musi mieć powód by walczyć z Tobą w każdej misji. Natrafianie na patrole Orków może być interesujące, lecz po jakimś czasie można odnieść wrażenie, że to JRPG z "random encounters".
10. To ważne: kampania nie musi się kończyć epicką bitwą. Może warto by było ścigać uciekającego, wrogiego dowódcę przez las niż spotkać w masakrze, która zadecyduje o losach świata?

Na tym polega dobra kampania. Punkty te kiedyś były na oficjalnym forum BfW, ale po awarii nie było po nich śladu. Na szczęście wydrukowałem je wcześniej i mam nadzieję, że dzięki nim Wasze kampanie staną częścią Wesnoth

Przed rozpoczęciem kursu - pobierz kampanię szablon!!! kampania na ten moment jest niedostępna do pobrania.
Do edycji plików .cfg (czyli tych z których zbudowane są kampanie i ery Battle for Wesnoth) używaj programu Notepad++

Jeszcze jedno -to powyżej to tzw. "Szkielet Kampanii". Każdy gracz zaczynający kurs powinien operować na tej przykładowej kampanii i przeglądać jej katalogi oraz pliki! Notatnik jest raczej średniej jakości programem do edycji takich plików. Dolaczylem tutaj programu Vim, który jest genialnym edytorem do różnego rodzaju pracy na kodach, które są chociażby używane przez grę BfW.

Druga część kursu: kliknij tutaj.

Komentarze
#1 | Sagez dnia styczeń 01 2009 20:41:19
Zabawny poradnikSmile Brakuje mi właśnie takich Fineasów, nawet w błyskotliwym ''Odrodzeniu Północy'' można się było pochlastać... nie mówiąc już o równie dobrym Invasion from the Unknown. Tyle rąbania, że to już gore prawieWink No i nie mogę zrozumieć, czemu tak często bijemy tego złegoGrin Misja z ''Berła Ognia'' kiedy zamiast pożyczać narzędzia zabijamy naszych pobratymców jest świetna.
I ocena to ''świetne'' Smile
#2 | barowei dnia styczeń 03 2009 00:12:30
Zasłużone "świetne", nie¼le się uśmiałemWink
Co do tych bicia tych złych to ja cię świetnie rozumiem, jakoś nigdy nie mogłem się pogodzić z porażką Saurona;P A tak serio to ja nie przepadam za oczywistymi podziałami, wolę raczej widzieć zło w dobru, oraz dobro w złu. Ale już jak takowe podziały są to jednak kibicuję tej mrocznej stronie mocy:]
#3 | golibark dnia styczeń 20 2009 11:06:10
Dziękuje ten VIm naprawdę mi się przyda.
#4 | Yordik dnia czerwiec 24 2009 16:41:21
hmm... na 1.6 nie działa kampania przyładowa.Grin
#5 | medalikarz dnia kwiecień 28 2010 23:50:04
to pewnie na 1.8 tym bardziej ;p
#6 | Firippu dnia listopad 26 2010 22:28:36
Tak , nie chce się szablon załadować Sad ,ale poradnik świetny Grin
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 77% [10 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 23% [3 głosów]
Dobre Dobre 0% [Brak oceny]
Średnie Średnie 0% [Brak oceny]
Słabe Słabe 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
 
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

17/08/2017 00:11
Lub dla 3 (głupie 0) 2,4km=hex 500/2,4=208,3

17/08/2017 00:09
500/3,2=156,25. Wink

17/08/2017 00:08
30km/h to trochę za dużo. Grin Tura to 4 godziny (6tur =1 dzień) piechota ma 5 ruchów (regularne wojsko) idzie z prędkością powiedźmy 4km/h. 4*4=16 16/5= 3,2 km=hex.

16/08/2017 23:54
Grin

16/08/2017 23:36
Wprowadźcie łowców niewolników XD

16/08/2017 23:33
Poza podpaleniem proponuję stworzyć jeszcze jeden efekt specjalny. Zaraza: jeżeli 90% jednostek przeciwnika jest tego samego typu, to wszystkie umierają.

16/08/2017 23:31
Ja tam się cieszę, że jestem w grupie eoma

16/08/2017 23:31
@Hejnewar ja to między bajki włożę.

16/08/2017 22:34
No to jak mogę atakować statki w walce wręcz w takim razie? Ps. 500km to 20,8(3)hexa.

16/08/2017 22:16
@Hejne zedytowałem, żeby łatwiej tobie było całą metaforę tamtego wpisu zrozumieć. Dobranoc

 
Wygenerowano w sekund: 0.02
4,994,260 unikalnych wizyt