Witaj Wesnothańczyku
Nawigacja
-> Poradniki dla graczy
-> Poradniki dla twórców
-> Zrzuty ekranu
-> Komendy do BfW
-> Ladder of Wesnoth
-> JAK NIE DOSTAĆ BANA?
-> Kodeks strony
-> Kanały IRC
-> Darczyńcy
-> Galeria
-> Kontakt
-> Szukaj

-> Władcy Taktyk
-> Polski Ranking Graczy

-> Era Magii
-> Eastern Europe at War
-> Forgotten Legends
-> Nowy Porządek
-> Ku Nieznanym Krainom
 
Aktualnie online
-> Gości online: 1

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 2,126
-> Najnowszy użytkownik: AntoniMacierewicz
 
Ankieta
Jaki poziom trudności wybierasz w kampaniach BfW?

Łatwy
Łatwy
19% [4 głosy]

Normalny
Normalny
57% [12 głosy]

Trudny
Trudny
5% [1 głos]

Najtrudniejszy
Najtrudniejszy
14% [3 głosy]

Nie gram w kampanie
Nie gram w kampanie
5% [1 głos]

Ogółem głosów: 21
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 02/11/2017 17:39

Archiwum ankiet
 
Linki

















Polecane portale

Sygnaturki i buttony wesnoth.com.pl


 
Nawigacja
Artykuły » Poradniki dla twórców » 1. Wstęp do tworzenia dodatków
1. Wstęp do tworzenia dodatków

Tworzenie dodatków do Battle for Wesnoth


Wprowadzenie:

Jesteś zainteresowany stworzeniem własnej jednostki? A może masz świetną fabułę na kampanię i chcesz ją zrealizować? Nic trudnego! Battle for Wesnoth to jedna (jeśli nie jedyna) z darmowych gier, która umożliwia Ci tworzenie takich rzeczy jak własne mapy, jednostki, rasy, scenariusze a nawet całe kampanie. Wystarczy, że masz zwykły program do pisania i klawiaturę. Już samo ich posiadanie otwiera przed Tobą możliwość tworzenia całych nowych światów!

Nazywam się inferno8 i pragnę przedstawić Ci cykl poradników, które omówią krok po kroku każdy aspekt tworzenia w BfW. Sam jestem twórcą Ery Magii (jednego z najpopularniejszych dodatków) oraz kampanii To Lands Unknown, więc posiadam spore doświadczenie, którym chciałbym się z Tobą podzielić. Gwarantuję, że po lekturze moich poradników bez problemu będziesz mógł zrealizować swoje marzenia o własnym dodatku. Nie przedłużajmy więc!

Podstawowe informacje:

Poradniki opracowane są pod kątem wersji 1.9 i 1.10 Battle for Wesnoth.

Zanim za cokolwiek się zabierzesz, powinieneś wiedzieć o paru ważnych rzeczach, bez których nie będziemy mogli ruszyć.

Język:
Choć gra jest po polsku to od strony technicznej jest po angielsku. Aby się w tym wszystkim nie pogubić wystarczy mieć słownik angielsko-polski. To w zupełności wystarczy.

Ścieżka gry i ścieżka dodatków:
Ta pierwsza to nic innego jak lokacja, w której zainstalowana jest gra. To właśnie tam znajdują się wszystkie jednostki z BfW, kampanie, mapy, obrazki czy muzyka. Ścieżka dodatków to coś innego. Tam lądują wszystkie pobrane dodatki, stworzone mapy i zapisane gry. Po co to piszę? Znajomość tych ścieżek bardzo nam się przyda w dalszej części.

Gdzie znajduje się moja ścieżka gry?
Jeśli nic nie zmieniałeś podczas instalacji to powinna być w tych miejscach:
Windows:
C:\Program Files\Battle for Wesnoth (wersja)\data
Mac OS X:
/usr/local/share/wesnoth
Linux:
/usr/local/share/wesnoth
- Debian/Ubuntu: /usr/share/games/wesnoth
- Red Hat Linux: /usr/share/wesnoth
- Mandriva: /usr/share/games/wesnoth

Gdzie znajduje się moja ścieżka dodatków? Jeśli nic nie zmieniałeś podczas instalacji to powinna być w tych miejscach:
Windows:
Moje Dokumenty/My Games/Wesnoth1.9 (lub nowszy)
Mac OS X:
~/Library/Application Support/Wesnoth_1.x/
Linux:
~/.wesnoth

Pliki gry:

Radzę Ci zajrzeć do katalogu gry (ścieżka gry), aby poznać nowe środowisko, w jakim będziesz pracował. W odpowiednich folderach znajdziesz interesujące Cię materiały, np.:
- campaigns (tu są wszystkie główne kampanie BfW jak m.in. Dziedzic Tronu czy Legenda Wesmere)
- multiplayer (w tym folderze znajdują się mapy i scenariusze wieloosobowe jak np. Kryjówka Onisa czy Morituri) W katalogu gry jest też bardzo ważny folder ‘core’. W nim znajdziesz m.in. takie dwa podfoldery:
- units (tu są pliki .cfg jednostek, które informują grę np. o tym, ile życia ma dana jednostka)
- images (mój ulubiony folder czyli obrazki jednostek, portrety, efekty specjalne i wiele innych).

Już sama wiedza, co gdzie jest może znacznie pomóc Ci w tworzeniu własnego dodatku. Załóżmy, że chcesz w swojej kampanii mieć misję, która rozgrywa się na wyspie Alduin, ale nie masz mapki. Żaden problem. Pamiętasz, że w Dziedzicu Tronu była misja na Alduin, więc otwierasz folder campaigns i szukasz folderu kampanii (w tym przypadku będzie to Heir_To_The_Throne) i w tamtejszym folderze maps odszukujesz plik 03_The_Isle_of_Alduin.map. Prawda, że proste? Tak to wygląda w teorii. Praktyką zajmiemy się później.

Pliki użytkownika: To wszystkie pliki pochodzące spoza BfW jak pobrane dodatki czy zapisane w edytorze mapy. Do tych plików doprowadzi Cię wspomniana wcześniej ścieżka dodatków.
Dwa ważniejsze foldery pod tą ścieżką to:
- data/add-ons (tu lądują pobrane dodatki)
- editor/maps (tu znajdziesz zrobione w edytorze mapki).

Folder add-ons zawiera pobrane dodatki. Jeśli masz zainstalowaną Erę Magii to znajdziesz tu folder Era_of_Magic. Jest to tzw. folder tego dodatku. Każdy taki folder może mieć własną strukturę przypominającą tą z folderu core z katalogu gry (foldery images, units, music itp.). Ta informacja bardzo nam się przyda przy tworzeniu własnej ery lub kampanii.

To tyle jeśli chodzi o wprowadzenie. W następnym odcinku zajmiemy się tworzeniem map.
Komentarze
#1 | Sylar dnia październik 25 2010 15:24:18
Super, w końcu się doczekałem Wink Mam nadzieję, że wkrótce wyjdą dalsze części poradnika, bo na takie podstawy to sam z nudów wpadłem, aczkolwiek wcale nie twierdzę, że to niepotrzebne, wręcz przeciwnie: jest to napisane przez eksperta i dzięki temu z pewnością ludzie zrozumieją to znacznie lepiej.
#2 | ygbut dnia październik 25 2010 18:17:37
Są to bardzo podstawowe rzeczy i jednocześnie bardzo potrzebne. Ja oceniać nie będę, gdyż już to wiem i nie wiem jak to wpłynęło na moją wiedzę, ale myślę, że nowym programistom i tym przyszłym bardzo to się przyda. Ja tymczasem czekam aż ukarze się poradnik na temat er.
#3 | kalfat dnia październik 26 2010 12:12:17
Super bardzo dobrze się zapowiada. Na razie podstawy ale naukę zaczyna się od podstawówki a nie od studiów. Grin
#4 | Sauron dnia październik 29 2010 12:09:39
W sumie to , ten rodzaj nauki rozpoczynałem sam , ale dodatkowe informacje się przydadzą. P.S. Każdy daj ocenę świetna Grin
#5 | Amekson dnia marzec 08 2013 16:43:20
Nie mogę znaleźć mojej ścieżki gry. Co mam zrobić?Sad
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [15 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
 
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

11-12-2017 11:29
Ikonka strony u mnie jest niewłaściwa.

10-12-2017 20:36
Ponadto shoutbox jest rozjechany. W sensie ikonki pod shoutboxem.

10-12-2017 19:54
W Nawigacji jest też linijka przerwy między zakładkami. I nicki mają inny kolor.

10-12-2017 19:21
Wydaje mi się, że nagłówki działów zmieniły czcionkę. Poza tym w newsach pojawił się bardzo rażący w oczy przycisk z drukarką.

10-12-2017 17:14
@Jarom, możesz dac znać co się zmieniło? Widzisz różnice?

10-12-2017 17:08
Wydaje mi się, że forum wyglądało inaczej przed aktualizacją

10-12-2017 11:18
Witamy pana ministra...

09-12-2017 23:48
Na forum.wesnoth.org,
wysyłając mu prywatną wiadomość tudzież pisząc posta w odpowiednim temacie.

09-12-2017 22:35
A nie sorki, chyba wreszcie znalazłem odpowiedni mod. Jest to "Move Units Between Campaigns" Jego autor to Dugi. Jak mogę mu zgłosić bugi?

09-12-2017 22:25
A więc może chodzi o ten dodatek: "Custom Campaign"? Może ktoś to sprawdzić nie jestem najlepszy z angielskiego.

 
Wygenerowano w sekund: 0.03
5,341,498 unikalne wizyty