Witaj Wesnothańczyku
Nawigacja
-> Poradniki dla graczy
-> Poradniki dla twórców
-> Zrzuty ekranu
-> Komendy do BfW
-> Ladder of Wesnoth
-> JAK NIE DOSTAĆ BANA?
-> Kodeks strony
-> Kanały IRC
-> Darczyńcy
-> Galeria
-> Kontakt
-> Szukaj

-> Władcy Taktyk
-> Polski Ranking Graczy

-> Era Magii
-> Eastern Europe at War
-> Forgotten Legends
-> Nowy Porządek
-> Ku Nieznanym Krainom
 
Aktualnie online
-> Gości online: 1

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 2,099
-> Najnowszy użytkownik: Gaara
 
Linki

















Polecane portale

Sygnaturki i buttony wesnoth.com.pl


 
2. Tworzenie map

Tworzenie map



W tym rozdziale zajmiemy się pierwszym typem dodatków do Battle for Wesnoth, czyli mapami. W tym rozdziale dowiesz się jak je robić, jak sprawić, aby były grywane i co uczynić, aby można było wykorzystywać je do turniejów.

Edytor:

Do tworzenia map wykorzystuje się wbudowany w grę edytor. Uruchamiamy go klikając na przycisk „Edytor” w menu głównym gry. To potężne narzędzie jest w języku polskim, więc nie będę opisywał krok po kroku wszystkich jego funkcji. Jeśli to Twój pierwszy kontakt z edytorem map, to proponuję Ci poeksperymentować z różnymi dostępnymi przyciskami i ustawieniami. Zrobienie prostej mapki nie powinno sprawić Ci żadnych problemów. Z doświadczenia jednak wiem, że schody zaczynają się, kiedy chcesz swoją mapkę zapisać i w nią zagrać.

Zapisywanie i granie we własną mapę:

Jeśli chcesz zapisać swoją mapę, klikasz „Plik” w lewym górnym rogu i wybierasz pozycję „Zapisz mapę jako”. Pojawi się okienko. Nas interesuje sam dół. Nad przyciskami „Ok.” i „Anuluj” masz coś w rodzaju napisu „Plik:” i pola tekstowego. To właśnie tu wpisujesz nazwę swojej mapy. Postaraj się nie robić w nazwie spacji (zamiast tego użyj _), ani umieszczać dziwnych znaków. Na końcu możesz dodać tzw. rozszerzenie .map, ale nie jest to konieczne, zwłaszcza jeśli nie masz zamiaru jej publikować.
Przykłady dobrze nazwanej mapy: „MojaMapa”; „Pojedynek.map” itp.
Jeśli już nazwiesz swoją mapę, możesz nacisnąć przycisk „Ok”. Twoja mapa została zapisana. Znajdziesz ją w ścieżce dodatków pod adresem editor/maps.
Nie zapisuj zwykłych map nigdzie indziej, bo inaczej gra ich nie znajdzie!

Skoro masz już zapisaną mapkę to czas w nią zagrać. Wyjdź z Edytora do menu głównego i naciśnij F5 (gra wczyta na nowo swoje zasoby, dzięki czemu znajdzie Twoją mapkę). Teraz możesz założyć lokalną grę wieloosobową. W oknie wyboru mapy powinna pojawić się nowa pozycja o takim samym tytule jak Twoja mapa. To właśnie ona. Jeśli jej nie ma, oznaczać to może, że zapisałeś ją gdzieś indziej. W takim razie musisz ją ręcznie odszukać i przenieść do folderu editor/maps.

Wybrałeś już swoją mapę, zatwierdzasz ustawienia i... lipa. Wyskakują Ci jakieś błędy! Dzieje się tak tylko wtedy, jeśli zapomniałeś o pewnej bardzo ważnej rzeczy – pozycjach startowych. Bez nich gra nie wie ilu graczy jest na mapie i gdzie zaczynają. Aby naprawić ten problem musisz wejść z powrotem do Edytora, wczytać swoją mapę i ustawić te pozycje.
Pod minimapą masz 4 przyciski. Wśród nich jest ten:


Wybierając go, masz możliwość zadecydowania o liczbie graczy oraz o tym, gdzie zaczynają (z reguły będą to twierdze w zamkach). Jeśli już wszystko ustawiłeś, to opuść edytor, wciśnij F5 i spróbuj raz jeszcze założyć grę. Tym razem powinno się udać. Od tej pory możesz grać na własnej mapce z innymi graczami i to nawet bez wysyłania im pliku mapy. Gra wyśle go automatycznie do każdego, kto dołączy do Twojej potyczki. To znacznie ułatwia życie, ale jednocześnie znacznie je komplikuje, w sytuacji, kiedy chcesz, aby mapa była tajna (np. w celach turniejowych, żeby pozostali gracze nie mogli jej poznać). Cóż, coś za coś.

Skoro już wiesz jak robić własne mapki i w nie grać, czas abyś poznał parę trików, które mogą Ci się przydać.

Zapisywanie map z kampanii:
Załóżmy, że grając w jakąś kampanię odkryłeś bardzo fajną mapkę, w którą chciałbyś pograć z innymi. Nic trudnego. Wystarczy, że w trakcie gry wybierzesz „Menu” i pozycję „Zapisz mapę”. Teraz wpisz nazwę i gotowe. Od tej pory mapa będzie dostępna na liście i będziesz mógł na niej pograć z kolegami jak również modyfikować w edytorze.

Zmienianie rozmiaru mapy:
Załóżmy, że mamy gigantyczną mapę Europy.

Nie potrzebujemy jednak całości. Powiedzmy, że interesuje nas tylko południowy fragment Hiszpanii. Jak usunąć resztę? Pomoże nam w tym opcja zmiany rozmiaru mapy w Edytorze.
Wybierz przycisk „Mapa” a następnie „Zmień rozmiar mapy”. Pokaże nam się nowe okno:

Nas interesuje najbardziej te 9 kwadracików. Przedstawiają one obszary naszej mapy. Ta biała kropka to obszar, który chcemy zachować. Jest to też centrum (punkt orientacyjny), od którego będziemy mapę powiększać lub pomniejszać. My chcemy zachować Hiszpanię i w jej kierunku skurczyć mapę. Hiszpania znajduje się w lewym dolnym rogu, dlatego też klikamy na lewy dolny kwadracik. Teraz suwakami zmieszamy wartości. Na kwadracikach pojawią się strzałki pokazujące kierunek skurczenia się krawędzi. Jak już wybierzemy optymalną szerokość i wysokość, zatwierdzamy to wszystko przyciskiem „Ok”. Otrzymaliśmy nową mapkę z interesującym nas obszarem.



Tworzenie map turniejowych:

Jak pewnie zauważyłeś, prawie wszystkie mapy do gry wieloosobowej są w jakiś sposób symetryczne. Dzięki temu rozgrywka na nich jest wyrównana. Każdy zamek ma w pobliżu tyle samo wiosek tak samo od niego odległych. Podobnie jest też z terenem.
Zrobienie takiej mapki przy użyciu Edytora jest bardzo trudne, a dla początkującego niemożliwe. Jest jednak pewne potężne narzędzie, które potrafi zrobić z każdej mapy prawdziwe arcydzieło turniejowe. Jest to Wesnoth Map Symmetrizer.

Oto co potrafi:
Mapa przed obróbką i po:

Prawda, że niezłe? Ty też możesz robić takie mapki.
Oto link do programu:
Wesnoth Map Symmetrizer

Aby go uruchomić potrzebujesz Pythona i wxPythona
UWAGA: przy instalacji obu tych pakietów NIE ZAZNACZAJ opcji "Convert all .py files to .pyc" (czy jakoś tak).
Jeśli aplikacja nie uruchamia się, pobierz to:
Folder
Jest to mój własny folder z ustawionym configiem. Wystarczy, że podmienisz go ze starym folderem programu. Powinno zadziałać.


Program jest po angielsku, ale jest prosty w obsłudze. Klikając na „Browse...” wybieramy naszą mapkę, którą chcemy poddać symetrii. Następnie wybieramy, czy chcemy zrobić symetrię wzdłuż linii pionowej (vertical) czy poziomej (horizontal), po czym określamy połówkę (Source) do odbicia na drugiej stronie. Kiedy wszystko ustawimy, wciskamy Execute (Wykonaj). Program utworzy obok naszej mapki drugą z dopiskiem _mirrored. Teraz już tylko należy ją sprawdzić w edytorze i możemy rozpocząć turniej ;)
Oczywiście mapkę możemy kilkukrotnie poddać symetrii, dzięki czemu otrzymamy jeszcze ciekawsze rezultaty.

W następnym odcinku omówione zostanie tworzenie zestawów map wieloosobowych oraz ich publikacja na serwerze.
Komentarze
#1 | Nelgor dnia październik 27 2010 08:22:37
Kuffa. Ten symmetrizer nie chce się uruchomić przez Wine.
#2 | ygbut dnia październik 27 2010 15:29:26
Czy poradnik o tworzeniu ery będzie na końcu?
#3 | Sylar dnia październik 27 2010 15:41:46
"W następnym odcinku" Wink Niezły serial się z tego robi. Ale me serce się raduje, bo na reszcie poznałem coś nowego, a zarazem jak przydatnego! Wcześniej moje mapy robiłem odręcznie, a to była kupa roboty i rysowania na kartkach ;D Ale koniec z tym! I informacje na samym końcu... suuuper! W końcu wystawię swoje projekty na serwer CoolOczywiście, dopiero po nadejściu odc. 3 ;]
PS: Ale niestety nie działa ten program, pomimo, że mam wszystko. Wie ktoś może, dla czego??
#4 | inferno8 dnia październik 27 2010 18:31:39
@Sylar: Spróbuj pobrać najnowszego Pythona i wxPytohna. Dałem w linkach nieco starsze wersje w obawie przed zgodnością, więc może w tym tkwi problem.
#5 | Tomorrow1991 dnia listopad 12 2010 08:45:15
Nie używam symmetrizera albo raczej nie użyję Smile Wie ktoś gdzie można wrzucić autorskie mapki? Grin
#6 | PanMleczko dnia kwiecień 13 2011 18:25:17
Poradnik świetny, ale mam pytanie: czy da się ustawić jednostki w edytorze na naszej mapie?
#7 | LegionistaRzymu dnia wrzesień 29 2013 10:23:36
Czy mógłbyś omówić różnice wprowadzone w edytorze w wersji 1.11.6? Dużo się tam pozmieniało...
#8 | RaDzik21PL dnia marzec 25 2016 00:34:09
Mam identyczne pytanie jak PanMleczko, czyli czy można ustawić jednostki w edytorze.
#9 | inferno8 dnia wrzesień 19 2016 14:34:55
Nie można w obecnej wersji. Kiedy to piszę, mamy wersję 1.12
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [8 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [Brak oceny]
Dobre Dobre 0% [Brak oceny]
Średnie Średnie 0% [Brak oceny]
Słabe Słabe 0% [Brak oceny]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
 
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

17/08/2017 00:11
Lub dla 3 (głupie 0) 2,4km=hex 500/2,4=208,3

17/08/2017 00:09
500/3,2=156,25. Wink

17/08/2017 00:08
30km/h to trochę za dużo. Grin Tura to 4 godziny (6tur =1 dzień) piechota ma 5 ruchów (regularne wojsko) idzie z prędkością powiedźmy 4km/h. 4*4=16 16/5= 3,2 km=hex.

16/08/2017 23:54
Grin

16/08/2017 23:36
Wprowadźcie łowców niewolników XD

16/08/2017 23:33
Poza podpaleniem proponuję stworzyć jeszcze jeden efekt specjalny. Zaraza: jeżeli 90% jednostek przeciwnika jest tego samego typu, to wszystkie umierają.

16/08/2017 23:31
Ja tam się cieszę, że jestem w grupie eoma

16/08/2017 23:31
@Hejnewar ja to między bajki włożę.

16/08/2017 22:34
No to jak mogę atakować statki w walce wręcz w takim razie? Ps. 500km to 20,8(3)hexa.

16/08/2017 22:16
@Hejne zedytowałem, żeby łatwiej tobie było całą metaforę tamtego wpisu zrozumieć. Dobranoc

 
Wygenerowano w sekund: 0.03
4,994,314 unikalnych wizyt