1. Kampania powinna zawierać tło historyczne, konkretne lokacje, mapy, sojusze, bohaterów i wydarzenia (najlepiej, żeby to było coś "nowego" ).
2. Kampania powinna opowiadać sensowną historię, nie jakieś przypadkowe potyczki połączone w kilka głupich misji bez celu.
3. Historia powinna być rozbudowana, a pomiędzy bohaterami powinny zachodzić różnorodne relacje.
4. Kampania musi być oryginalna inaczej jest nudna (okrutny władca zniszczy świat jeśli bohaterowie nie znajdą X w Y i nie przyniosą do Z)
5. Kampania powinna być zwarta, a każde niedopowiedziane wątki powinny na końcu być wyjaśnione.
6. Kampania powinna bazować na walce. Ekscytujące przygody Fineasa, arystokraty, który zbiera podatek od wdów wojennych, mogą nie być dobrym materiałem na kampanię, ale jako nowela byłyby całkiem niezłe.
7. Misje muszą być zróżnicowane. Ciągły podbój może się szybko znudzić.
8. Kampania musi mieć konkretny cel, wokół którego opierać się będzie cała otoczka. Nic poza tym. Nie musimy znać każdej myśli naszego bohatera jeśli nic ona nie wnosi do kampanii. Poza tym powitania wojenne powinny być czymś więcej niż: "Cześć, zbieram armię, przyłączysz się?" "Nie, twój gatunek jest naszym starożytnym wrogiem." "Zapomnijmy o tym, bo zginiemy." "Ok."
9. Przeciwnik musi mieć powód by walczyć z Tobą w każdej misji. Natrafianie na patrole Orków może być interesujące, lecz po jakimś czasie można odnieść wrażenie, że to JRPG z "random encounters".
10. To ważne: kampania nie musi się kończyć epicką bitwą. Może warto by było ścigać uciekającego, wrogiego dowódcę przez las niż spotkać w masakrze, która zadecyduje o losach świata?
Na tym polega dobra kampania. Punkty te kiedyś były na oficjalnym forum BfW, ale po awarii nie było po nich śladu. Na szczęście wydrukowałem je wcześniej i mam nadzieję, że dzięki nim Wasze kampanie staną częścią Wesnoth
Przed rozpoczęciem kursu - pobierz kampanię szablon!!! kampania na ten moment jest niedostępna do pobrania.
Do edycji plików .cfg (czyli tych z których zbudowane są kampanie i ery Battle for Wesnoth) używaj programu Notepad++
Jeszcze jedno -to powyżej to tzw. "Szkielet Kampanii". Każdy gracz zaczynający kurs powinien operować na tej przykładowej kampanii i przeglądać jej katalogi oraz pliki! Notatnik jest raczej średniej jakości programem do edycji takich plików. Dolaczylem tutaj programu Vim, który jest genialnym edytorem do różnego rodzaju pracy na kodach, które są chociażby używane przez grę BfW.