Witaj Wesnothańczyku
Nawigacja
-> Poradniki dla graczy
-> Poradniki dla twórców
-> Zrzuty ekranu
-> Komendy do BfW
-> Ladder of Wesnoth
-> JAK NIE DOSTAĆ BANA?
-> Kodeks strony
-> Darczyńcy
-> Kontakt
-> Galeria
-> Szukaj

-> Władcy Taktyk
-> Polski Ranking Graczy

-> Era Magii
-> Eastern Europe at War
-> Forgotten Legends
-> Nowy Porządek
-> Ucieczka Marbusa
 
Aktualnie online
-> Gości online: 1

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 3,120
-> Najnowszy użytkownik: VidorGrum
 
Ankieta
Czym jest dla Ciebie Bitwa o Wesnoth?

sentymentem, do którego lubię wracać
sentymentem, do którego lubię wracać
55% [6 głosów]

jedną z lepszych strategii, w którą regularnie gram
jedną z lepszych strategii, w którą regularnie gram
27% [3 głosy]

dopiero poznaję, ale na razie mi się podoba
dopiero poznaję, ale na razie mi się podoba
9% [1 głos]

nie mam wyrobionego zdania
nie mam wyrobionego zdania
9% [1 głos]

Ogółem głosów: 11
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 18/11/2023 10:08

Archiwum ankiet
 
Linki













Polecane portale

Sygnaturki i buttony wesnoth.com.pl


 
Nawigacja
Artykuły » Bitwa o Wesnoth - poradniki » Poradnik BfW dla poczatkujących
Poradnik BfW dla poczatkujących
Postanowiłem napisać coś, co pomoże nowym graczom szybciej poznać niektóre (raczej podstawowe) aspekty BfW i przyśpieszyć naukę gry. Do rzeczy:

1. Pora dnia - w podstawowym Wesnoth (bez dodatków) mamy 6 nacji - 2 praworządne (smoki i ludzie), 2 chaotyczne (orkowie, nieumarli) i 2 neutralne (elfy i krasnoludy). Jednostki praworządne lepiej walczą w dzień (ranek i popołudnie, mają wtedy + 25% do obrażeń), a chaotyczne w nocy (+25% do obrażeń przez nie zadawanych). Jednocześnie, praworządni gorzej walczą w nocy, a chaotyczni w dzień (zadają o 25% mniej obrażeń). Na jednostki neutralne pora dnia nie ma wpływu i zawsze walczą tak samo. Co z tego wynika? To, że nacje praworządne powinny atakować w dzień (zazwyczaj zaczyna się o świcie, który nie daje żadnych bonusów) a bronić się w nocy, kiedy najczęściej atakują chaotyczni. Możemy atakować kiedy się nam podoba, ale możemy wtedy ponieść odpowiednio wyższe straty.

2.Teren i ruch - również bardzo ważny czynnik, który możemy uznać za najistotniejszy. Określa naszą obronę, szanse na trafienie wroga oraz to, jak daleko się posuniemy. Elfy świetnie radzą sobie w lesie i wróg ma zazwyczaj tylko 30% szans na trafienie, natomiast my(grając elfami) trafiamy raczej bez problemu. Ale jeśli postawimy naszego elfa w wodzie, lub na równinie(poza lasem), wrogowi będzie o wiele łatwiej go trafić. Krasnoludy są świetne w górach i jaskiniach, ludzie na równinach, orkowie też na górach, większość smoków lata (więc wszystko im jedno gdzie stoją), a nieumarli nie mają ulubionego typu terenu. Obrona wysoka to np. 60 w górach, a niska to przykładowo 20 w płytkiej wodzie. Heksami uniwersalnymi, a na pewno bardzo przydatnymi dla wszystkich jednostek (bo większość ma tam dobrą obronę) są wioski. Regenerują 8 hp co turę i uzdrawiają z trucizny (zabierającej 8hp co turę, ale nie do śmierci, tylko do 1 hp). Co do przemieszczania się - jeśli jednostka ma 6 punktów ruchu i koszt poruszania się po lesie wynosi 2 punkty a po drodze tylko 1, to którędy przemieści się szybciej? Po drodze, bo przejdzie 6 pól, a po lesie tylko 3. Zasięg naszej jednostki i tak jest widoczny, więc nie powinno być problemu : ). Poza tym, im jednostka ma więcej punktów ruchu, tym dalej widzi (więc jednostki konne to raczej dobrzy zwiadowcy).

3.Wioski, złoto, utrzymanie - poza leczeniem, wioski generują także złoto, za które kupujemy nasze jednostki. Ilość złota z jednej wioski to zwykle od 1 do 5 na turę(nie losowo, zależy od ustawień gry). Każda jednostka (z wyjątkiem tych na poziomie zerowym i cechą lojalny) wymaga utrzymania. Jeśli mamy 10 wiosek, możemy mieć 10 jednostek i nie musimy za nie płacić (jedna wioska utrzymuje zazwyczaj jedną jednostkę) - jeśli zrobimy następną jednostkę (11), będziemy już za nią płacić. Za jednostkę na poziomie 1-szym płacimy 1 sztukę złota, na drugim już 2, na trzecim 3, i tak dalej. Jeśli wróg odbierze nam wioski, dość szybko zabraknie nam pieniędzy na rekrutację i utrzymanie, co najczęściej oznacza śmierć naszego króla i koniec gry.

4. Doświadczenie - w zależności od ustawienia modyfikatora doświadczenia (od 30% do 200%) nasze jednostki będą awansowały szybciej lub wolniej. 30% oznacza, że większość awansuje już po pierwszym unicestwieniu jednostki wroga. Zabicie jednostki na poziomie zerowym da nam zawsze 4 Pd, na 1 pierwszym już 8,na drugim 16,na trzecim 24,na czwartym aż 32 a piątym 40... Jednostki zdobywają także doświadczenie za samą wymianę ciosów - jeśli goblin na 0-wym przeżyje starcie z jednostką na 4-tym poziomie, ma duże szanse na awans. Zapełnienie się białego paska przy pasku hp oznacza że już niedługo możemy otrzymać lepszą jednostkę. Najczęściej gra się w ustawieniach 30, 40, 50, 60 i 70 procent.

5.Odporności - procentowo określają naszą podatność na dany typ ataku(zielona barwa oznacza że odporność jest świetna, a czerwona że bardzo zła)-jednostka z -50% odporności na broń kłującą powinna jak ognia unikać walki z pikinierami, a mając 50% odporności świetnie będzie odpierała ich ataki. Nawet jednostka ze 100% odpornością zawsze otrzyma przynajmniej jeden punkt obrażeń. Po jakimś czasie łatwo będzie domyślić się Wam, na co dana jednostka jest odporna, a czym opłaca się ją zaatakować (np. drzewce są bardzo wrażliwe na ogień, ale świetnie znoszą ciosy zadawane bronią kłującą i bardzo dobrze obuchową).

6.Garść porad:
- Jeśli wróg odebrał nam wioski, mamy małe szanse na zwycięstwo, a gramy na planszy z mgłą wojny i mamy trochę odłożonego złota, warto zrobić paru harcowników(ignorują strefy kontroli, czyli to, że wróg zatrzymuje nasze jednostki przed dalszym marszem) i spróbować zabić króla przeciwnika. Najczęściej trzeba obejść jego straże bokiem, bo frontalny atak paroma jednostkami najczęściej mało daje.
- Zwykle lepiej jest stracić wioskę, niż jednostkę. Zanim uzbieramy pieniądze na następną, może minąć trochę czasu. - Warto dążyć do sytuacji, w której mamy parę dobrych jednostek na wysokich poziomach, a wróg cały czas atakuje nas jednostkami na 1-szych.Musimy po prostu ubijać jego doświadczonych wojaków, lecząc cały czas naszych. Zwycięstwo przyjdzie potem o wiele łatwiej.
- Należy korzystać z paru bardzo przydatnych zdolności, takich jak: trucizna, cios w plecy czy spowolnienie. Mogą odwrócić losy bitwy.
- Jeśli nas na to stać, warto czasem rekrutować szybkie jednostki (np. nietoperze)do zajmowania niestrzeżonych wiosek wroga(tak zwany village stealing).Warto też zajmować i odciągać nimi część jego jednostek, podczas gdy Twoja główna armia maszeruje prosto na jego króla.
- Większość(o ile nie wszystkie)jednostek jest bardzo słaba i wolna na lodzie i śniegu.
- Nie wolno zapominać o posiłkach, warto robić ich jak najwięcej(ale zróżnicowane). Co z tego, że same nietoperze szybko dolecą, jeśli magowie wroga błyskawicznie je zabiją? Lepiej zrobić wolniejsze ghule, które zatrują jego magów. - Magia ma zawsze 70% na trafienie, jednostki z umiejętnością strzelec wyborowy 60%, ale tylko w ataku.
- Nawet bardzo dobra jednostka ma zazwyczaj jakieś wady, więc twoje jednostki muszą uzupełniać się nawzajem. Nawet żelazny zgniatacz na 3-cim jest wolny i może być dość łatwo zabity przez magów i łuczników wroga.
- Elfy mogą bardzo wiele zdziałać, umiejętnie wykorzystując drzewce i łowców. Te jednostki są niewidzialne w lesie i nadają się do robienia zasadzek(ich niewidzialność to właśnie umiejętność zasadzka)
- Do walki w wodzie najlepiej nadają się nagi i mermeni, mogący łatwo przetrzebić wroga przeprawiającego się przez rzekę.
- Zwiad jest bardzo przydatny na początku rozgrywki, możemy dzięki niemu zorientować się przeciwko komu gramy i jakie dobrać jednostki, by łatwiej zwyciężyć. Im szybsza jednostka, tym jest lepszym zwiadowcą (ma większe pole widzenia i więcej punktów ruchu)
- Należy bardzo uważać na to, żeby wróg nie miał przewagi liczebnej. To główna zaleta orków. Kiedy przypadają 3 jednostki wroga na Twoją jedną, sprawy się bardzo komplikują.
- Warto starać się awansować jednostki z cechą Inteligentny, potrzebują one zawsze 20% doświadczenia do awansu mniej.
- Jednostki na poziomie zerowym nie wymagają utrzymania. Płacimy tylko za zakup. Jeśli mamy czas, możemy dzięki temu mieć wielu słabych, ale jednak przydatnych żołnierzy.
- Granie do końca jest bardzo mile widziane, trzeba przyjmować porażki na spokojnie i wyciągać wnioski na przyszłość;
- Na każdego jest sposób i każdy może wygrać z każdym. Trzeba po prostu ćwiczyć, bo trening czyni mistrza :)

Mam nadzieję, że mój przydługawy poradnik okazał się pomocny ;)
Początkującym życzę wielu udanych bitew, Sagez.
Komentarze
#11 | Poliuks dnia sierpień 27 2008 18:12:18
OMG, ,,nie dotyczy tych z cechą lojalny, gdyż nie wymagają one doświadczenia"? Utrzymania chybaGrin.
#12 | Sagez dnia sierpień 28 2008 11:06:28
Widziałem Frown. To dziwne, ale jako autor nie mam możliwości edycji poradnika, co najwyżej mogę podesłać ''poprawkę'' Werianowi... ale to jest już raczej wersja finalna. Nie wiem skąd się to wzięło, serio, zresztą ten bład jest mocno widoczny. A przecież chyba nie chcemy zamęczyć Weriana, nie ?
#13 | super_rambo dnia wrzesień 29 2008 11:43:29
Ciekawy poradnik przydatny na pewno przy grach na single, na multiplayer trzeba być sprytniejszym i stosować bardziej wyrafinowane strategie.

Jedna z nich jest prowokacjaSmile

Wystawiamy jakaś jednostkę która wróg może łatwo zaatakować, a nasz kontratak zazwyczaj jest już zabójczySmile I tak np. za jednego łucznika zdobywany 4 jednostki wrogaSmile
Pamiętać należy ze w wesnoth ,( szczególnie ma małych mapach) wygrywa się najczęściej dobra defensywną grą a nie szaleńczym atakiem Smile
#14 | Ulquiorra dnia maj 30 2009 23:31:40
Dzięki bardzo sie przyda Grin
#15 | Yoho dnia lipiec 23 2009 12:50:41
Hm dzieki, wiele sie dowiedziałem Smile tego wlasnie szukalemWink
#16 | GUT dnia sierpień 09 2010 01:50:47
Fajny poradnik, szczególnie to na końcu. Niestety smutne jest to że dużo graczy przegrywając po prostu wychodzi z gry, co nawiasem mówiąc, nie jest zbyt miłe.
#17 | Filar dnia listopad 27 2010 12:51:46
A inni się z tego cieszą, bo sądzą, że nie tracą im czasu.
#18 | Sahar dnia styczeń 23 2011 12:42:03
Według mnie to bardzo dobry poradnik. Jest nawet lepszy niż samouczek ponieważ:
- W samouczku komputer każe robić to co chcę. Tak ja bym się nigdy nie nauczył !!!
- Punkt 6 wprowadza w grę z taktycznymi podstępami. W ten sposób nowi gracze nie będą ciemni podczas bitwy multiplayer.

Pozdrawiam, Sahar.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 36% [9 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 44% [11 głosów]
Dobre Dobre 12% [3 głosy]
Średnie Średnie 4% [1 głos]
Słabe Słabe 4% [1 głos]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
 
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

10-09-2024 23:10
A może może. Ale jeszcze nie teraz.

04-09-2024 20:19
Może jakiś turniej?

26-06-2024 14:12
Nie wnosi nic pożytecznego do dyskusji i spami linkami reklamowymi, ale odnosi się do reszty wątku. Sprytne.

26-06-2024 14:11
Jak na bota to całkiem niezły. Ktoś chyba eksperymentuje z zaawansowanym GenAI.

01-06-2024 23:13
Chyba zagnieździł się jakiś bot na forum.

23-05-2024 03:58
Śmieszna sprawa, po raz pierwszy w życiu wes mi się wywalił do pulpitu. Uroki 1.18 Grin

15-03-2024 02:59
Tak mi przyszło, bo ludzie obserwują forum ale nikt nic nie pisze. Jakby ktoś nowy tu zerknął, to wbijcie na discorda, tam się przeniosła społeczność

27-02-2024 19:13
FL w Ageless wciąż jest dyskutowany tak btw. Gdzieś tam pamięć przetrwała.

25-02-2024 21:48
Ale machina czasu jak się wejdzie na forum w stary temat FLa Wink

01-01-2024 01:22
O matko nawet mylife się pojawił co się dzieje ziom. Kogo jeszcze zobaczymy Dingo? Nie za dużo nas Grin

 
Wygenerowano w sekund: 0.25
10,321,633 unikalne wizyty