Witaj Wesnothańczyku
Nawigacja
-> Poradniki dla graczy
-> Poradniki dla twórców
-> Zrzuty ekranu
-> Komendy do BfW
-> Ladder of Wesnoth
-> JAK NIE DOSTAĆ BANA?
-> Kodeks strony
-> Darczyńcy
-> Kontakt
-> Galeria
-> Szukaj

-> Władcy Taktyk
-> Polski Ranking Graczy

-> Era Magii
-> Eastern Europe at War
-> Forgotten Legends
-> Nowy Porządek
-> Ucieczka Marbusa
 
Aktualnie online
-> Gości online: 1

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 3,161
-> Najnowszy użytkownik: Narviael
 
Ankieta
Czym jest dla Ciebie Bitwa o Wesnoth?

sentymentem, do którego lubię wracać
sentymentem, do którego lubię wracać
67% [10 głosów]

jedną z lepszych strategii, w którą regularnie gram
jedną z lepszych strategii, w którą regularnie gram
20% [3 głosy]

dopiero poznaję, ale na razie mi się podoba
dopiero poznaję, ale na razie mi się podoba
7% [1 głos]

nie mam wyrobionego zdania
nie mam wyrobionego zdania
7% [1 głos]

Ogółem głosów: 15
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 18/11/2023 10:08

Archiwum ankiet
 
Linki













Polecane portale

Sygnaturki i buttony wesnoth.com.pl


 
Nawigacja
Artykuły » Bitwa o Wesnoth - informacje » Geografia Wesnoth
Geografia Wesnoth
Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie zarówno nowym jak i starym graczom (lub po prostu zainteresowanym), geografii świata Wesnoth.

Geografia Wesnoth

Irdya - świat w którym toczy się akcja gry. Nazwa ta prawie nigdy nie występuje w kampaniach. Zastępowana jest po prostu słowem "świat". Nie wiadomo jak powstał.

Królestwo Wesnoth wraz z przyległymi ziemiami

link


Mapę datuje się na 450 rok e.W. Większość miast znajdujących się na mapie, powstało w Złotym Wieku Wesnoth i istniały co najmniej przez 200 lat.

Wielki Ocean - znajduje się na zachód od Wielkiego Kontynentu i wpływa do niego wszystkie znane rzeki

Perłowa Zatoka - zatoka do której przybyli pierwsi ludzie z Zielonej Wyspy w 1 roku e.W. Znajduje się na południe od Półwyspu Elensefarskiego.

Wyspa Alduin - wyspa na Wielkim Oceanie, znajdująca się niedaleko wybrzeży Wielkiego Kontynentu. Miejsce Wielkiej Akademii Magów.

Trzy Siostry - trzy wyspy znajdujące się na północ, północny-zachód od Wyspy Alduin. Wyspy mają złą reputację i są uznawane za przeklęte.

Wielka Rzeka - płynie ze wschodu na zachód. Największa ze znanych rzek.

Brud Abez - jedyne znane miejsce na Wielkiej Rzece, które można przekroczyć bez użycia statków. Strategiczne miejsce dla armii przekraczających Wielką Rzekę.

Rzeka Weldyn - jej źródło znajduje się na wzgórzach Dulatus, wpływa do Wielkiej Rzeki. To nad nią leży stolica Wesnoth.

Rzeka Aethan - wypływa ze wzgórz Dulatus, przepływa przez Las Aethanwood i wpada do Wielkiego Oceanu.

Góry Heart Mountains - pasmo górskie otaczające Jezioro Vrug oraz Rzekę Arkan-thorię.

Wesnoth

link


Królestwo znajduje się w zachodniej części Wielkiego Kontynentu. Rozciąga się na północ od Wielkiej Rzeki aż po pasmo gór. Na zachód aż do Wielkiego Oceanu. Granice na wschodzie rozciągają się aż do Gorzkich Mokradeł. Natomiast południowe granice leżą wzdłuż Lasu Aethanwood i rozciągają się dalej na południe aż do gęstych lasów.

Weldyn - stolica.

Aldril - miasto leżące nad Perłową Zatoką.

Port Czarnej Wody - miasto leżące na Południe od Zatoki Pereł.

Carcyn - znajduję się pomiędzy Szarym Lasem a Wielką Rzeką.

Halstead - potężna twierdza wzniesiona dzięki magii.

Dan'Tonk - Największe miasto w Wesnoth, znajdujące się w centrum królestwa.

Soradoc - miasto leżące na zachodnim brzegu Rzeki Weldyn w pobliżu miejsca, gdzie Weldyn wpływa do Wielkiej Rzeki.

Fort Tahn - największe miasto leżące na południowych terenach królestwa.

Tath - fort leżący na północ od Dan'Tonk i na zachód od Brązowych Wzgórz.

Thenin (Westin?) - miasto położone w prowincji Kerlath.

Gryfie Wzgórze - miejsce w którym żyją gryfy.

Wielka Centralna Równina - równina znajdujące się pomiędzy miastem Weldyn, Dan'Tonk a Tath. Miejsce zamieszkania większości populacji Wesnothczyków.

Wzgórza Dulatus - wzgórza na południowy-wschód od Wielkiej Centralnej Równiny.

Brązowe Wzgórza - tereny otaczające Gryfie Wzgórze. Miejsce słabo zamieszkane przez ludzi.

Równiny Jeźdźców - ziemie wzdłuż brzegu Wielkiej Rzeki, leżące pomiędzy Lasem Glyna, a Rzeką Weldyn. Najlepsze konie są hodowane na tej ziemi.

Marchia Wschodnia - prowincja leżąca na wschód od Rzeki Weldyn.

Prowincja Kerlath - prowincja leżąca pomiędzy Aethanwood a wzgórzami Dulatus.

Las Glyn'a - niegdyś znany jako Las Królewski, zmieniony na imię jednego z synów Haldrica III.

Szary Las - ląd pomiędzy Aldril a Carcyn. Uchodzi za nawiedzony.

Zielone Bagna - teren pomiędzy Brązowymi Górami a Wielką Rzeką. Nieoznaczone na mapie.

Południowo-zachodnie ziemie Elfów

mapa

Las Elfów jest odizolowany od reszty elfickich ziem. Otoczony na północy Zielonymi Bagnami, na południu pustynią, a na zachodzie Wielkim Oceanem.

Las Aethanwood - las wysunięty najdalej na północ. Graniczy z królestwem Wesnoth.

Las Heart Wood - ogromny las leżący na południe od Aethanwood.

Rzeka Aethan - przepływa przez las Aethanwood. Jej źródło znajduje się we wzgórzach Dulatus.

Rzeka Heart - przepływa przez Heart Wood, a jej źródło leży w górach Kerlath.

Czarny Las - leży najdalej na Południe. Graniczy z pustynnymi regionami.

Czarna Rzeka - przepływa przez czarny Las.

Elensefar

tekst

Raz prowincja Wesnoth. Raz osobne państwo. Elensefar rozciąga się od Perłowej Zatoki aż do ujścia Wielkiej Rzeki.

Elensefar - główne miasto, leżące niedaleko delty wielkiej Rzeki.

Carcyn - miasto graniczne z królestwem Wesnoth.

Ziemie Północne

teksty

Północ jest zamieszkana przez wiele różnych ras. Mieszkają tam orkowie, elfy, krasnoludy, ludzie. Północne i wschodnie granice nie są ustalone. Południową granica jest Wielka Rzeka, a zachodnią Wielki Ocean.

Glamdrol - miasto orków.

Romyr - miasto orków.

Wesmere - las elfów. Siedziba rady Ka'lian.

Krasnoludzkie Wrota - miasta u wejść do jaskiń krasnoludów. Centrum handlowe ludzi i krasnoludów.

Dallben i Delwyn - pierwsze ludzkie osady zbudowane na północ od Wielkiej Rzeki. Leżą w prowincji Annuvin.

Heart Mountains - wielkie pasmo górskie oddzielające Ziemie Północne od Dalekiej Północy.

Straszliwe Moczary - rozległe bagna pomiędzy Heart Mountains a Wielką Rzeką. Niebezpieczne miejsce.

Jezioro Vrug - ogromne górskie jezioro z wyspą.

Arkan-thoria - rzeka mająca źródło w jeziorze Vrug. Przez Ludzi nazywana jest Rzeką Litanir.

Las Litanir - południowo-zachodnia część Wielkiego Lasu Północnego zwanego przez elfów Lis-Elens.

Elensiria - stolica elfów położona w Lis-Elens.

Daleka Północ

tekatywny

Te ziemie należą głównie do orkowych plemion. Daleka Północ znajduje się powyżej Heart Mountains, które orkowie nazywają Haggid-Dargor. Nieco na wschód znajdują się Dzikie Stepy, gdzie również żyją orkowie. A podążając jeszcze dalej na wschód dotrzemy do ziem wysokich elfów, zwani przez ludzi północnymi elfami. Według plotek Wysokie Elfy rządzą ogromnym królestwem.

Barag Gor - miejsce Rady Orków

Bitok

Borstep - miasto orków leżące na górskiej przełęczy pomiędzy Barag Gor a Prestim.

Castelfranc

Farzi

Prestog

Grisbi

Lmarig

Melmog - duże miasto orków leżące u wschodnich podnóży gór Haag

Prestim - potężna twierdza orków leżąca na rzeką Bork.

Tirigaz - nadmorskie miasto orków.

Dorset - miasto należące do ludzi.

Odludne Bagna - słone bagna leżące nad Wielkim Oceanem. Często spotyka się na nich nieumarłych.

Góry Dorth

Góry Haag

Zielony Las

Cichy Las - duży, mglisty las, który przecina rzeka Bork.

Las Thelien

Rzeka Oumph - wypływa z Gór Haag.

Rzeka Bork - wypływa z Gór Haag. Naturalna granica pomiędzy ziemiami orków a ludzi.

Dzikie Stepy - równiny rozciągające się na wschodzie.

Pustynia Śmierci - pustynia pełna gigantycznych skorpionów oraz bandytów kontrolujących oazy.

Tereny w pobliżu Tirigaz

tenatywny

Tirigaz

Jotha - miasta ludu Merfolk.

Agvorad

Bilheld

Południowe Ziemie

Ziemie leżące daleko na południe od Wesnoth.

Serrul - nadmorskie miasto handlowe.

Varrant - miasto handlowe.

Kesh - potężna warownia.

Azen - stolica Azgar'u - wojowniczego klanu.

Popielna Pustynia - rozległa pustynia oddzielająca Wesnoth od Południowych Ziem.

Zielona Wyspa

ternatywny


Zielona Wyspa leży na Wielkim Oceanie w pół drogi pomiędzy Dalekim Zachodem (Starym Kontynentem?) a Wielkim Kontynentem. Przez kilka wieków była zamieszkiwana głównie przez ludzi.

Ziemie Wesfolk - tereny ludu rządzonego przez Licze. Wesfolk przybyli na wyspę po przegraniu wojny na Dalekim Zachodzie. Zamieszkują północno- zachodni skrawek wyspy.

Ziemie Zjednoczonych Królestw (Islefolk) - małe królestwa obejmujące większą część wyspy.

Przystań Jevyana - największe miasto ludu Wesfolk. Władzę w nim sprawował licz - Jevyan.

Stormvale - miasto w którym urodził się Halrdric I. Leży nad jeziorem w zachodniej części wyspy.

Blackmore - miasto na północ-wschodnim wybrzeżu wyspy.

Port Czystej Wody - nadmorskie miasto znajdujące się na wschodzie Zielonej Wyspy.

Południowa Zatoka - nadmorskie miasto znajdujące się na południu Zielonej Wyspy.

Bagna Esten - znajdują się w centrum wyspy.

Śródziemie - żyzna równina zaopatrujące w zapasy żywności całą wyspę.

Stary Las - gęsty las w centrum wyspy zamieszkany przez enty.

Królestwo Wesnoth 1-30 e.W

Gdy na Wielki kontynent przybywali pierwsi osadnicy, równiny na południe od Wielkiej Rzeki były pokryte gęstymi lasami. Ludzie jednak w obawie przed orkami przybywającymi z Zielonej Wyspy chętnie osiedlali się w głębi lądu.

Saurgrath - dawne miasto jaszczurów. Zniszczone przez elfy.

Wesloth? - pierwsza stolica Wesnoth. Została przeniesiona dalej na wschód.

Mapa Wielkiego Kontynentu:

units1

 

Tekst tłumaczył i usprawniał
Sulik

Źródło: link
Komentarze
#11 | MasterPL dnia październik 27 2017 18:38:38
Podoba mi się, zawsze mnie ciekawiła geografia Wesnoth Grin
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 62% [8 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 23% [3 głosy]
Dobre Dobre 8% [1 głos]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 8% [1 głos]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
 
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

01-03-2025 12:33
Te nowe statystyki w EEaW są do niczego. Można by wrócić do starych???

31-01-2025 10:27
Usunąłem spam tematów w Karczmie.

15-01-2025 21:08
Dziękujemy i wzajemnie!

01-01-2025 22:50
Najlepszego wam na nowy rok, którzy jeszcze wchodzicie na stronę. Grin

13-11-2024 02:17
Elo, wbijaj na Discorda, tutaj już mało się dzieje

12-11-2024 10:46
Witam wszystkich po bardzo długiej przerwie Smile

01-11-2024 19:10
https://www.wesnot
h.com.pl/forum/vie
wthread.php?thread
_id=2183

31-10-2024 21:23
Jest nowa wersja dodatków WOTG oraz MWC. Naprawiony bug z brakiem obrazków postaci. Można rzezić kompa jednostki ile chcecie! Zapraszam do spróbowania MWC z WOTG erą.

10-09-2024 23:10
A może może. Ale jeszcze nie teraz.

04-09-2024 20:19
Może jakiś turniej?

 
Wygenerowano w sekund: 0.12
10,585,950 unikalne wizyty