Tworzenie dodatków do Battle for Wesnoth
Wprowadzenie:
Jesteś zainteresowany stworzeniem własnej jednostki? A może masz świetną fabułę na kampanię i chcesz ją zrealizować? Nic trudnego! Battle for Wesnoth to jedna (jeśli nie jedyna) z darmowych gier, która umożliwia Ci tworzenie takich rzeczy jak własne mapy, jednostki, rasy, scenariusze a nawet całe kampanie. Wystarczy, że masz zwykły program do pisania i klawiaturę. Już samo ich posiadanie otwiera przed Tobą możliwość tworzenia całych nowych światów!
Nazywam się inferno8 i pragnę przedstawić Ci cykl poradników, które omówią krok po kroku każdy aspekt tworzenia w BfW. Sam jestem twórcą Ery Magii (jednego z najpopularniejszych dodatków) oraz kampanii To Lands Unknown, więc posiadam spore doświadczenie, którym chciałbym się z Tobą podzielić. Gwarantuję, że po lekturze moich poradników bez problemu będziesz mógł zrealizować swoje marzenia o własnym dodatku. Nie przedłużajmy więc!
Podstawowe informacje:
Poradniki opracowane są pod kątem wersji 1.9 i 1.10 Battle for Wesnoth.
Zanim za cokolwiek się zabierzesz, powinieneś wiedzieć o paru ważnych rzeczach, bez których nie będziemy mogli ruszyć.
Język:
Choć gra jest po polsku to od strony technicznej jest po angielsku. Aby się w tym wszystkim nie pogubić wystarczy mieć słownik angielsko-polski. To w zupełności wystarczy.
Ścieżka gry i ścieżka dodatków:
Ta pierwsza to nic innego jak lokacja, w której zainstalowana jest gra. To właśnie tam znajdują się wszystkie jednostki z BfW, kampanie, mapy, obrazki czy muzyka. Ścieżka dodatków to coś innego. Tam lądują wszystkie pobrane dodatki, stworzone mapy i zapisane gry. Po co to piszę? Znajomość tych ścieżek bardzo nam się przyda w dalszej części.
Gdzie znajduje się moja ścieżka gry?
Jeśli nic nie zmieniałeś podczas instalacji to powinna być w tych miejscach:
Windows:
C:\Program Files\Battle for Wesnoth (wersja)\data
Mac OS X:
/usr/local/share/wesnoth
Linux:
/usr/local/share/wesnoth
- Debian/Ubuntu: /usr/share/games/wesnoth
- Red Hat Linux: /usr/share/wesnoth
- Mandriva: /usr/share/games/wesnoth
Gdzie znajduje się moja ścieżka dodatków? Jeśli nic nie zmieniałeś podczas instalacji to powinna być w tych miejscach:
Windows:
Moje Dokumenty/My Games/Wesnoth1.9 (lub nowszy)
Mac OS X:
~/Library/Application Support/Wesnoth_1.x/
Linux:
~/.wesnoth
Pliki gry:
Radzę Ci zajrzeć do katalogu gry (ścieżka gry), aby poznać nowe środowisko, w jakim będziesz pracował. W odpowiednich folderach znajdziesz interesujące Cię materiały, np.:
- campaigns (tu są wszystkie główne kampanie BfW jak m.in. Dziedzic Tronu czy Legenda Wesmere)
- multiplayer (w tym folderze znajdują się mapy i scenariusze wieloosobowe jak np. Kryjówka Onisa czy Morituri) W katalogu gry jest też bardzo ważny folder ‘core’. W nim znajdziesz m.in. takie dwa podfoldery:
- units (tu są pliki .cfg jednostek, które informują grę np. o tym, ile życia ma dana jednostka)
- images (mój ulubiony folder czyli obrazki jednostek, portrety, efekty specjalne i wiele innych).
Już sama wiedza, co gdzie jest może znacznie pomóc Ci w tworzeniu własnego dodatku. Załóżmy, że chcesz w swojej kampanii mieć misję, która rozgrywa się na wyspie Alduin, ale nie masz mapki. Żaden problem. Pamiętasz, że w Dziedzicu Tronu była misja na Alduin, więc otwierasz folder campaigns i szukasz folderu kampanii (w tym przypadku będzie to Heir_To_The_Throne) i w tamtejszym folderze maps odszukujesz plik 03_The_Isle_of_Alduin.map. Prawda, że proste? Tak to wygląda w teorii. Praktyką zajmiemy się później.
Pliki użytkownika: To wszystkie pliki pochodzące spoza BfW jak pobrane dodatki czy zapisane w edytorze mapy. Do tych plików doprowadzi Cię wspomniana wcześniej ścieżka dodatków.
Dwa ważniejsze foldery pod tą ścieżką to:
- data/add-ons (tu lądują pobrane dodatki)
- editor/maps (tu znajdziesz zrobione w edytorze mapki).
Folder add-ons zawiera pobrane dodatki. Jeśli masz zainstalowaną Erę Magii to znajdziesz tu folder Era_of_Magic. Jest to tzw. folder tego dodatku. Każdy taki folder może mieć własną strukturę przypominającą tą z folderu core z katalogu gry (foldery images, units, music itp.). Ta informacja bardzo nam się przyda przy tworzeniu własnej ery lub kampanii.
To tyle jeśli chodzi o wprowadzenie. W następnym odcinku zajmiemy się tworzeniem map.