Zestawy Map Wieloosobowych
Jak sama nazwa wskazuje, zestawy te to nic innego jak paczki w środku których znajdziemy mapy przeznaczone do gry z innymi graczami. W tym rozdziale dowiesz się jak stworzyć własny zestaw i jak umieścić go na serwerze tak, aby inni mogli go pobrać i zagrać na Twoich mapach.
Rada: zanim zdecydujesz się na umieszczenie swoich map na serwerze, dobrze jest pokazać je na forum. Dzięki temu inni gracze będą mogli ocenić Twoją pracę i udzielić cennych porad.
Przygotowanie:Zacznij od stworzenia nowego folderu w
data/add-ons w Twojej ścieżce dodatków. Nazwij go jak chcesz (nie rób spacji, jeśli już to zamiast niej zrób „_”}. Będzie to folder Twojego dodatku (tutaj Zestawu Map Wieloosobowych). Wewnątrz tego folderu utwórz dwa foldery: -
maps -
scenarios Folder maps: Umieść tu pliki map, które mają wejść w skład zestawu. Dorób wszystkim rozszerzenie .map (zrobisz to zaznaczając każdy plik z osobna, wciskając
F2 i dopisując
.map. po nazwie pliku). Przykład: jeśli plik nazywa się „
moja_mapa” to zmień go na „
moja_mapa.map”.
Folder scenarios: Dla każdego pliku mapy w folderze maps musisz stworzyć tzw. plik scenariusza w folderze scenarios, który będzie nazywał się tak samo, lecz będzie miał rozszerzenie
.cfg zamiast .map. Przykład:
moja_mapa.map moja_mapa.cfg. Plik scenariusza jest plikiem tekstowym, więc możesz użyć dowolnego programu do pisania jak np. Notatnik, Vim, Dev C++ itp. aby go stworzyć. Równie dobrze możesz zrobić normalny plik
.txt i zmienić mu rozszerzenie na .cfg.
Rada: dobrze by było, gdyby Twój system operacyjny podawał rozszerzenia wszystkich plików. Jeśli masz Windowsa to w Panelu Sterowania wejdź w Opcje Folderów, udaj się do zakładki Widok i odhacz „Ukryj rozszerzenia znanych typów plików”. (nie wiem jak jest na innych systemach – jeśli ktoś wie, to niech da znać).
Rada 2: Warto dodać regułę do systemu, aby otwierał pliki .cfg programem, w którym je edytujesz. To znacznie ułatwi życie.
Tworzenie pliku scenariusza dla mapy wieloosobowej:Plik scenariusza umożliwia dodanie opisu, ulepszonej nazwy oraz ustalenia „ustawień mapy”. Tak wygląda przykładowy plik scenariusza – użyj go jako wzoru dla wszystkich plików w folderze scenarios.
[multiplayer] id=(wstaw tu unikalną nazwę – może to być nazwa pliku np. moja_mapa) name= _ "(wstaw tu nazwę mapy, która będzie wyświetlać się na liście)" description= _ "(opis Twojej mapy - po angielsku. Możesz to też ominąć/usunąć)" map_data="{~add-ons/nazwa_folderu/maps/nazwa_mapy.map}" turns=(liczba turn, dla braku limitu wstaw -1) experience_modifier=60% (modyfikator doświadczenia) random_start_time=yes (losowa pora rozpoczęcia – yes/no)
{DEFAULT_SCHEDULE}
{DEFAULT_MUSIC_PLAYLIST}
[side] side=1 (gracz nr 1) canrecruit=yes (może rekrutować – oczywiście, że tak, tego nie zmieniamy) controller=human (kto kieruje –human (człowiek lub komputer) lub ai (komputer)) gold=100 (startowe złoto) village_gold=2 (przychód z 1 wioski) team_name=South (nazwa drużyny) user_team_name= _ "South" (nazwa drużyny widoczna dla graczy) fog=yes (mgła aktywna/nieaktywna – yes/no [/side]
[side] side=2 (gracz nr 2 itp.) canrecruit=yes controller=human gold=100 village_gold=1 team_name=North user_team_name= _ "North" fog=yes [/side]
[/multiplayer]
|
Pamiętaj, aby po skopiowaniu usunąć moje komentarze w nawiasach. Jeśli chodzi o pozycję „
name=” to wyświetlana na liście nazwa mapy powinna trzymać się pewnego standardu, np. "
2p - Tomb of Kings". 2p to liczba graczy (w tym przypadku dwóch, dla trzech będzie 3p). Tomb of Kings to oczywiście nazwa. Tu możesz robić spacje. Unikaj nazywania po polsku. Większość graczy BfW może nie zrozumieć tytułu.
Opis („
description=”) jest niekonieczny. Jak już powiedziałem, możesz usunąć całą linijkę, jeśli nie chcesz go mieć.
„
map_data=” to ścieżka, po której scenariusz odnajduje swoją mapę, do której jest przypisany. Musi się zgadzać z nazwą folderu, który utworzyłeś na początku.
To, co masz pomiędzy
[side] i
[/side] to opis strony jednego gracza. W tym przykładzie są dwa „bloki” – tyle samo, co graczy. Jeśli u Ciebie graczy jest więcej, to musisz dorobić kolejne bloki tak, aby ich liczba się zgadzała. Pamiętaj, aby ponumerować „side=” w kolejności.
„
team_name=” to ukryta nazwa drużyny. Jeśli chcesz zrobić 2 graczy w sojuszu, daj im taki sam „team_name=”.
„
user_team_name=” to widoczna nazwa drużyny np. północ, południe, 1, 2 itp. Lepiej, żeby była po angielsku.
„
fog=” decyduje o tym, czy dana strona konfliktu „widzi” mgłę. Musisz wiedzieć o tym, że mgła nie musi istnieć dla wszystkich graczy.
„
shroud=” tego nie ma w podanym wzorze, ale możesz to dodać i ustawić na yes, aby dany gracz widział całun ciemności.
{DEFAULT_SCHEDULE} to tzw. makro pór dnia. Makrami zajmiemy się kiedy indziej. To makro powoduje normalny cykl dnia i nocy.
Tworzenie pliku głównego: Jeśli utworzyłeś dla każdej mapy osobny plik scenariusza, czas zająć się ostatnim i najważniejszym elementem – plikiem głównym dodatku. To on informuje grę o istnieniu Twojego zestawu map. Obok folderów „
maps” i „
scenarios” utwórz plik _main.cfg. Skopiuj do niego to:
#ifdef MULTIPLAYER {~add-ons/nazwa_folderu/maps} {~add-ons/nazwa_folderu /scenarios} #endif
|
Oczywiście musisz zamienić
nazwa_folderu na nazwę, którą wcześniej nadałeś. Gotowe! Teraz odpal Wesnoth i sprawdź, czy Twoje mapy są na dole listy wszystkich map. Jeśli tych samych map nie usunąłeś z folderu
editor/maps to możesz mieć dwa razy tę samą pozycję na liście. Jeśli na dole nie ma Twoich map oznacza to, że coś źle zrobiłeś. Powtórz wszystko od nowa. Jeśli nadal nie wychodzi poinformuj o tym na forum. Inni użytkownicy Ci pomogą.
Publikacja zestawu: Twój zestaw działa jak należy. Teraz możesz opublikować go na światowym serwerze. Aby to zrobić potrzebujesz pliku
.pbl Cofnijmy się do
data/add-ons. Obok folderu Twojego zestawu map utwórz plik nazywający się tak samo jak ten folder. Przykład: dla folderu „
My_Map_Pack” potrzebny jest „
My_Map_Pack.pbl”. Plik
.pbl to tak jak
.cfg plik tekstowy. Utwórz go i wpisz do niego to:
title="(tytuł zestawu wyświetlany na liście dodatków)" type="map_pack" icon="misc/ball.png" (dowolny obrazek z folderu images) version="1.0" author="(wpisz tu swoje imię lub pseudonim)" passphrase="(ustaw hasło lub zostaw puste, aby serwer wylosował je za Ciebie)" description="(Opis)" email="(Twój e-mail)"
|
Teraz masz już wszystko. Kiedy uznasz, ze jesteś gotowy aby wysłać dodatek, uruchom grę i kliknij „
Dodatki”. Na samym dole listy powinna pojawić się zielona pozycja „
Opublikuj dodatek…”. Wybierz ją i poczekaj aż dodatek się wyśle. Na końcu serwer przyśle Ci komunikat „
Add-on accepted”. Od tej pory Twój zestaw jest już dostępny na całym świecie!
W następnym odcinku zajmiemy się programowaniem pojedynczego
scenariusza.