Witaj Wesnothańczyku
Nawigacja
-> Poradniki dla graczy
-> Poradniki dla twórców
-> Zrzuty ekranu
-> Komendy do BfW
-> Ladder of Wesnoth
-> JAK NIE DOSTAĆ BANA?
-> Kodeks strony
-> Darczyńcy
-> Kontakt
-> Galeria
-> Szukaj

-> Władcy Taktyk
-> Polski Ranking Graczy

-> Era Magii
-> Eastern Europe at War
-> Forgotten Legends
-> Nowy Porządek
-> Ucieczka Marbusa
 
Aktualnie online
-> Gości online: 1

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 3,120
-> Najnowszy użytkownik: VidorGrum
 
Ankieta
Czym jest dla Ciebie Bitwa o Wesnoth?

sentymentem, do którego lubię wracać
sentymentem, do którego lubię wracać
55% [6 głosów]

jedną z lepszych strategii, w którą regularnie gram
jedną z lepszych strategii, w którą regularnie gram
27% [3 głosy]

dopiero poznaję, ale na razie mi się podoba
dopiero poznaję, ale na razie mi się podoba
9% [1 głos]

nie mam wyrobionego zdania
nie mam wyrobionego zdania
9% [1 głos]

Ogółem głosów: 11
Musisz zalogować się, aby móc zagłosować.
Rozpoczęto: 18/11/2023 10:08

Archiwum ankiet
 
Linki













Polecane portale

Sygnaturki i buttony wesnoth.com.pl


 
Nawigacja
Artykuły » Poradniki dla twórców » Zostań kartografem w Wesnoth
Zostań kartografem w Wesnoth
W ostatnim czasie poszukiwałem tutorialu o tworzeniu map (graficznych) do Wesnoth. Np. takiej jaka jest kiedy uruchomimy grę. Pierwszy poradnik znalazłem na wiki, jednak okazał się bezużyteczny, gdyż obrazki zostały usunięte. Następnie na IRC poinformowano mnie o tym temacie.

Jednakże, nie zostało w nim dokładnie wytłumaczone co i jak zrobić, aby otrzymać podobny efekt. Dlatego zacząłem eksperymentować w gimpie, kopiując niektóre elementy (ukształtowanie terenu i ramki nazw) i wzorując się na kolorystyce zamieszczonej tam mapy. Postaram się pokazać jak doszedłem do efektu końcowego tak, aby każdy mógł zrobić podobną mapę.

Myślę, że przyda się to wielu osobom tworzącym kampanie. Wypełniając zawsze powinna być zaznaczona opcja 'całe zaznaczenie'. Większość używanych narzędzi znajduje się w przyborniku, lub w menu u góry.

A więc zaczynamy.

1. Tworzymy nowy obraz o rozmiarach takich, jaki nam odpowiadają.

2. Z menu górnego wybieramy: Filtry ----> Renderowanie ----> Chmury ----> Jednolite Chmury... Rozmiar x oraz y ustawiamy na maksymalną wartość (16px.). Ziarno losowości wybieramy dowolnie. Upewniamy się, że opcja 'Turbulencje' nie jest zaznaczona i naciskamy OK. Następnie, szczegóły na 15. Następnie rozjaśniamy nasze chmury wybierając Kolory ----> Jasność i Kontrast. Jasność ustawiamy na 127. Potem zwiększamy ją drugi raz w ten sam sposób, z tym że o 76. Powinniśmy otrzymać taki efekt:




3. Otwieramy okno warstw (Ctrl+L) i tworzymy nową warstwę o nazwie 'teren', a następnie wybieramy ją.

4. Za pomocą narzędzia ścieżki tworzymy kształt terenu (u mnie wyspy). Jeśli chcemy mieć jakieś rzeki, które uchodzą do morza, najlepiej zrobić je już teraz. Aby ścieżki były bez kanciastych miejsc można przy stawianiu zaczepu przytrzymać przycisk myszki i przesunąć ją nieznacznie.

5. Wybieramy: Zaznaczenie ----> Ze ścieżki. Włączamy narzędzie 'wypełnienie kubełkiem'. Wybieramy kolor naszego terenu, u mnie jest to #e8d7b1, aczkolwiek można dać tu kolor ciemniejszy. Ustawiamy krycie na 72. Powinno wyglądać to tak:


6. Tworzymy nową warstwę 'morze' i przechodzimy do niej. Następnie wybieramy: Zaznaczenie ----> Odwróć.

7. Wypełniamy zaznaczenie w kolorze morza, u mnie jest #d6eef7 . Kubełek powinien mieć krycie 78.

8. Tworzymy warstwę 'kontury' i przechodzimy do niej. Jeśli usunąłeś już zaznaczenie, to patrz pkt 5.

9. Naciskamy w menu górnym: Zaznaczenie ----> Odwróć zaznaczenie.

10. Wypełniamy ciemnym kolorem, u mnie #97a79f . Krycie powinno być ustawione na 100.

11. Zmniejszamy zaznaczenie o 2pixele. Opcja zmniejsz od granic obrazu powinna być niezaznaczona za każdym razem, gdy będziemy zmieniać wielkość zaznaczenia. Następnie naciskamy na klawiaturze 'Delete'. Później zmniejszamy zaznaczenie o kolejne 2 pixele.

12. Wypełniamy kolorem jaśniejszym niż poprzednio, ja mam #c0cdcb .

13. Zmniejszamy zaznaczenie o 1 pixel i naciskamy delete. Potem zmniejszamy je o 2 pixele.

14. Powtarzamy pkt 12, tyle, że jaśniejszym kolorem. U mnie jest to #c9cdcb .

15. Zmniejszamy zaznaczenie o 1 pixel i naciskamy delete. Powinniśmy otrzymać taki efekt:


16. Zmniejszamy zaznaczenie o 5 pixeli i tworzymy warstwę, którą nazwiemy 'fale'.

17. Wybieramy z menu u góry: Filtry ----> Renderowanie ----> Deseń ----> Siatka.
Ogniwa łańcucha przy szerokości powinny być rozłączone. Szerokość zmieniamy na: poziomo 1, a pionowo 0. Kolor siatki (zmieniamy go na dole, wszystkie trzy prostokąty) zmieniamy dowolnie (u mnie #e9f9ff), na jaśniejszy od koloru morza.

18. Następnie wybieramy Filtry ----> Zniekształcenia ----> Falowanie, z ustawieniami: Ułożenie pionowo, Częstotliwość 37, Amplituda 1. Resztę pozostawiamy bez zmian i naciskamy OK.  Tak to powinno wyglądać:


19. Podstawę naszej mapy mamy już właściwie skończoną. Teraz możemy przejść do nakładanie jej elementów, czyli miast, fortec, ścieżek, bagien i gór. Tu nie będziemy używać specjalnych narzędzi. Po prostu można je spokojnie wkleić. Oto wzornik:

Mały:



i duży (dla map o większej rozdzielczości):


20. Przy nakładaniu lasu i gór powinniśmy pamiętać, aby robić to od góry mapy do dołu, tak aby dolne elementy nakładały się na górne.

21. Aby napisać nazwy np. miast, czy lasów wklejamy ramkę:

mała:


duża:


Następnie czcionką 'URW Chancery L Medium Italic' wpisujemy w nią tekst. Jeśli by się okazało, że ramka jest za mała, wtedy wycinamy jej część i przenosimy dalej od jej reszty. Później obszar bez bez ramki rysujemy ołówkiem w tym samym kolorze, jakim jest jej reszta.

22. Ścieżki (drogi) tworzymy narzędziem o tej samej nazwie, czyli jak powinniście się domyślić ścieżkami :) Kolor powinien być ustawiony na czarny. Po zaznaczeniu ścieżkami ścieżek naciskamy z menu ścieżek (czy ja nadużywam słowa ścieżki? e tam, chyba nie) 'Rysuj wzdłuż ścieżki'. Ja mam ustawione tak: Szerokość linii 2, Pełny kolor, Styl linii: rzadkie punkty. Reszta bez zmian. Oto przykładowy efekt końcowy:


23. Pustynie tworzymy za pomocą pędzla stawiając pojedyńcze punkty. Ja użyłem najmniejszego.

Podziękowania dla Nelgora i Aureliusza777.
Komentarze
#11 | Filar dnia luty 09 2011 20:32:28
Ehh... to patrz na następne kroki, przecież jak przerwiesz pracę w połowie, to chyba jasne, że nie będzie tak jakbyś tego chciał...
#12 | Kuki1537 dnia luty 10 2011 16:04:02
Taa... Całe morze mi się wtedy koloruje.
#13 | Filar dnia luty 10 2011 17:55:24
Człowieku, patrz punkt jedenasty! Czy ty chcesz skończyć w 10 punkcie? Facepalm
#14 | Degron dnia marzec 02 2011 20:49:08
Moim zdaniem to świetne, bardzo świetne Shock
#15 | PuebloPL dnia kwiecień 28 2011 18:15:22
Próbowałem tego.
Nie udało mi się zrobić tych linii przy brzegu (obrazek 3), jak chciałem pofalować to, albo tylko ląd mi się falował, albo cała mapa, a jak chciałem wkleić te obrazki to były malutkieSad.
#16 | Filar dnia maj 10 2011 17:06:48
Napisz na forum, to pomogę.
#17 | Kuki1537 dnia lipiec 12 2011 20:51:52
Mój efekt:
http://imageshack...mapag.png/

PS: Trochę efektów dodałem od siebie Pfft.
#18 | Ardan Gukai dnia maj 21 2013 15:49:26
Chyba jest błąd w tytule "Zostań katografem w Wesnoth" powinno chyba być "Zostań kartografem w Wesnoth", ale dobry poradnik.
#19 | blackkate80 BAN dnia październik 06 2016 16:10:02
ważne że jest krok po kroku wyjaśnione co i jak

---
drzwi zewnętrzne
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [11 głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
 
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

10-09-2024 23:10
A może może. Ale jeszcze nie teraz.

04-09-2024 20:19
Może jakiś turniej?

26-06-2024 14:12
Nie wnosi nic pożytecznego do dyskusji i spami linkami reklamowymi, ale odnosi się do reszty wątku. Sprytne.

26-06-2024 14:11
Jak na bota to całkiem niezły. Ktoś chyba eksperymentuje z zaawansowanym GenAI.

01-06-2024 23:13
Chyba zagnieździł się jakiś bot na forum.

23-05-2024 03:58
Śmieszna sprawa, po raz pierwszy w życiu wes mi się wywalił do pulpitu. Uroki 1.18 Grin

15-03-2024 02:59
Tak mi przyszło, bo ludzie obserwują forum ale nikt nic nie pisze. Jakby ktoś nowy tu zerknął, to wbijcie na discorda, tam się przeniosła społeczność

27-02-2024 19:13
FL w Ageless wciąż jest dyskutowany tak btw. Gdzieś tam pamięć przetrwała.

25-02-2024 21:48
Ale machina czasu jak się wejdzie na forum w stary temat FLa Wink

01-01-2024 01:22
O matko nawet mylife się pojawił co się dzieje ziom. Kogo jeszcze zobaczymy Dingo? Nie za dużo nas Grin

 
Wygenerowano w sekund: 0.20
10,321,632 unikalne wizyty