W ostatnim czasie poszukiwałem tutorialu o tworzeniu map (graficznych) do Wesnoth. Np. takiej jaka jest kiedy uruchomimy grę. Pierwszy poradnik znalazłem na wiki, jednak okazał się bezużyteczny, gdyż obrazki zostały usunięte. Następnie na IRC poinformowano mnie
Jednakże, nie zostało w nim dokładnie wytłumaczone co i jak zrobić, aby otrzymać podobny efekt. Dlatego zacząłem eksperymentować w gimpie, kopiując niektóre elementy (ukształtowanie terenu i ramki nazw) i wzorując się na kolorystyce zamieszczonej tam mapy. Postaram się pokazać jak doszedłem do efektu końcowego tak, aby każdy mógł zrobić podobną mapę.
Myślę, że przyda się to wielu osobom tworzącym kampanie. Wypełniając zawsze powinna być zaznaczona opcja 'całe zaznaczenie'. Większość używanych narzędzi znajduje się w przyborniku, lub w menu u góry.
A więc zaczynamy.
1. Tworzymy nowy obraz o rozmiarach takich, jaki nam odpowiadają.
2. Z menu górnego wybieramy: Filtry ----> Renderowanie ----> Chmury ----> Jednolite Chmury... Rozmiar x oraz y ustawiamy na maksymalną wartość (16px.). Ziarno losowości wybieramy dowolnie. Upewniamy się, że opcja 'Turbulencje' nie jest zaznaczona i naciskamy OK. Następnie, szczegóły na 15. Następnie rozjaśniamy nasze chmury wybierając Kolory ----> Jasność i Kontrast. Jasność ustawiamy na 127. Potem zwiększamy ją drugi raz w ten sam sposób, z tym że o 76. Powinniśmy otrzymać taki efekt:
3. Otwieramy okno warstw (Ctrl+L) i tworzymy nową warstwę o nazwie 'teren', a następnie wybieramy ją.
4. Za pomocą narzędzia ścieżki tworzymy kształt terenu (u mnie wyspy). Jeśli chcemy mieć jakieś rzeki, które uchodzą do morza, najlepiej zrobić je już teraz. Aby ścieżki były bez kanciastych miejsc można przy stawianiu zaczepu przytrzymać przycisk myszki i przesunąć ją nieznacznie.
5. Wybieramy: Zaznaczenie ----> Ze ścieżki. Włączamy narzędzie 'wypełnienie kubełkiem'. Wybieramy kolor naszego terenu, u mnie jest to #e8d7b1, aczkolwiek można dać tu kolor ciemniejszy. Ustawiamy krycie na 72. Powinno wyglądać to tak:
6. Tworzymy nową warstwę 'morze' i przechodzimy do niej. Następnie wybieramy: Zaznaczenie ----> Odwróć.
7. Wypełniamy zaznaczenie w kolorze morza, u mnie jest #d6eef7 . Kubełek powinien mieć krycie 78.
8. Tworzymy warstwę 'kontury' i przechodzimy do niej. Jeśli usunąłeś już zaznaczenie, to patrz pkt 5.
9. Naciskamy w menu górnym: Zaznaczenie ----> Odwróć zaznaczenie.
10. Wypełniamy ciemnym kolorem, u mnie #97a79f . Krycie powinno być ustawione na 100.
11. Zmniejszamy zaznaczenie o 2pixele. Opcja zmniejsz od granic obrazu powinna być niezaznaczona za każdym razem, gdy będziemy zmieniać wielkość zaznaczenia. Następnie naciskamy na klawiaturze 'Delete'. Później zmniejszamy zaznaczenie o kolejne 2 pixele.
12. Wypełniamy kolorem jaśniejszym niż poprzednio, ja mam #c0cdcb .
13. Zmniejszamy zaznaczenie o 1 pixel i naciskamy delete. Potem zmniejszamy je o 2 pixele.
14. Powtarzamy pkt 12, tyle, że jaśniejszym kolorem. U mnie jest to #c9cdcb .
15. Zmniejszamy zaznaczenie o 1 pixel i naciskamy delete. Powinniśmy otrzymać taki efekt:
16. Zmniejszamy zaznaczenie o 5 pixeli i tworzymy warstwę, którą nazwiemy 'fale'.
17. Wybieramy z menu u góry: Filtry ----> Renderowanie ----> Deseń ----> Siatka.
Ogniwa łańcucha przy szerokości powinny być rozłączone. Szerokość zmieniamy na: poziomo 1, a pionowo 0. Kolor siatki (zmieniamy go na dole, wszystkie trzy prostokąty) zmieniamy dowolnie (u mnie #e9f9ff), na jaśniejszy od koloru morza.
18. Następnie wybieramy Filtry ----> Zniekształcenia ----> Falowanie, z ustawieniami: Ułożenie pionowo, Częstotliwość 37, Amplituda 1. Resztę pozostawiamy bez zmian i naciskamy OK. Tak to powinno wyglądać:
19. Podstawę naszej mapy mamy już właściwie skończoną. Teraz możemy przejść do nakładanie jej elementów, czyli miast, fortec, ścieżek, bagien i gór. Tu nie będziemy używać specjalnych narzędzi. Po prostu można je spokojnie wkleić. Oto wzornik:
Mały:
i duży (dla map o większej rozdzielczości):
20. Przy nakładaniu lasu i gór powinniśmy pamiętać, aby robić to od góry mapy do dołu, tak aby dolne elementy nakładały się na górne.
21. Aby napisać nazwy np. miast, czy lasów wklejamy ramkę:
mała:
duża:
Następnie czcionką 'URW Chancery L Medium Italic' wpisujemy w nią tekst. Jeśli by się okazało, że ramka jest za mała, wtedy wycinamy jej część i przenosimy dalej od jej reszty. Później obszar bez bez ramki rysujemy ołówkiem w tym samym kolorze, jakim jest jej reszta.
22. Ścieżki (drogi) tworzymy narzędziem o tej samej nazwie, czyli jak powinniście się domyślić ścieżkami :) Kolor powinien być ustawiony na czarny. Po zaznaczeniu ścieżkami ścieżek naciskamy z menu ścieżek (czy ja nadużywam słowa ścieżki? e tam, chyba nie) 'Rysuj wzdłuż ścieżki'. Ja mam ustawione tak: Szerokość linii 2, Pełny kolor, Styl linii: rzadkie punkty. Reszta bez zmian. Oto przykładowy efekt końcowy:
23. Pustynie tworzymy za pomocą pędzla stawiając pojedyńcze punkty. Ja użyłem najmniejszego.
Podziękowania dla Nelgora i Aureliusza777.